4فوریه 2022- طبق تجزیه و تحلیل جدیدی که در ژورنال Diabetic Medicine از 22 کشور و منطقه منتشر شده است، اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به اهداف قند خون دست نمی یابند، اما کنترل قند خون بسته به سن افراد و کشوری که در آن ساکن هستند، بسیار متفاوت است.

این مطالعه داده‌های 520392 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 ، شامل 54,158 کودک زیر 15 سال، 83,065 نوجوان و جوان 15 تا 24 ساله و 382,907 بزرگسال 25 ساله و بالاتر، را از سال‌ 2016 تا 2020 مورد بررسی قرار داد. محققان درصد هموگلوبینA1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) در گروه های سنی مختلف در 22 کشور، و همچنین چگونگی تغییر مقدار هموگلوبین A1C در طول زمان را بررسی کردند. داده‌ها عمدتاً از ثبت‌های مبتنی بر جمعیت به دست آمدند، اگرچه برای پنج کشور از منابع مبتنی بر کلینیک گردآوری شدند. کشورها و مناطقی شامل اتریش، استرالیا، بلژیک، کانادا، دانمارک، انگلستان، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، ایرلند، ایتالیا، لتونی، هلند، نیوزیلند، نروژ، اسکاتلند، اسلوونی، سوئد، اوکراین و ولز، در این مطالعه بررسی شدند.

طیف گسترده ای از میانگینA1c بر اساس سن و عوامل دیگر

هنگامی که داده ها بر اساس گروه سنی در هر منطقه جغرافیایی مورد مطالعه قرار گرفتند، طیف گسترده ای از میانگین سطوح A1C مشهود بود - از 7.2٪ تا 9.5درصد.

محققان به ویژه علاقه مند به بررسی تعداد افراد دارای سطح A1C برابر با 7.5 درصد یا پایین تردر هر گروه سنی و هر منطقه ی جغرافیایی بودند. اگرچه سطح هموگلوبین A1C، برابر با 7.5 درصد یا پایین تر یک هدف پذیرفته شده برای کنترل کافی قند خون است، اما بسیاری از توصیه ها در سراسر جهان نشان می دهد که هدف کنترل قند خون در صورت امکان باید7.0٪ یا کمتر باشد.

پس از تنظیم سن و جنس شرکت‌کنندگان، محققان دریافتند افرادی که داده‌های آنها از کلینیکها جمع آوری شده بود، 24 درصد بیشتر احتمال دارد سطح A1C برابر با 7.5 درصد یا پایین‌تر نسبت به سایر شرکت‌کنندگان داشته باشند، که احتمالاً نشانه‌ی این است که افراد مراجعه کننده به کلینیک مراقبت های بهتری برای دیابت نسبت به جمعیت عمومی دریافت می کنند. زنان 9 درصد کمتر از مردان به هدف 7.5 درصدی دست یافتند و کودکان زیر 15 سال، 42 درصد بیشتر از بزرگسالان 25 ساله و بالاتر به این هدف دست یافتند. کمترین احتمال دستیابی به هدف 7.5 درصدی مربوط به نوجوانان و جوانان 15 تا 24 ساله، بود که 23 درصد کمتر از بزرگسالان 25 ساله و بالاتر به این هدف دست یافته بودند.

به طور کلی، محققان دریافتند که نسبت افراد با سطح A1C برابر با 7.5 درصد یا کمتر، در طول مطالعه افزایش و نسبت افرادی با سطحA1c برابر با 9.0 درصد یا بالاتر کاهش یافته است. اما اکثر مردم همچنان از هدف 7.5 درصد دور هستند. محققان می گویند: در حالی که بهبودهایی در طول زمان مشاهده شده است، کنترل قند خون برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1، کمتر از حد مطلوب باقی می ماند. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه آیا تفاوت‌های ظاهری بین سیستم‌های سلامت ممکن است به چنین تأثیراتی- مانند عوامل اجتماعی، ساختار و ارائه مراقبت‌های بالینی و تخصیص منابع- مرتبط باشد، مورد نیاز است، که می‌تواند به توسعه مداخلات مقرون‌به‌صرفه برای بهبود نتایج کمک کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/04/blood-glucose-control-in-type-1-varies-widely-by-age-and-country/